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Zürcher Festspiel-Symposium

The grotesque and the music of the modern era

The ambiguity of the grotesque became one of the most salient features in the music of the 1900s. The distortion and the impropriety were not just a way of alienating or distancing, but also a reaction to the behaviour and opinions of that time. So for that reason, we cannot forget about the grotesque in twentieth century music. It is a phenomenon that has so far not been fully explored with regard to individual composers, or to Schönberg in particular. This year’s festival symposium attempts to take a panoramic view of the emerging modern age. The perspective spans from Mahler to Hindemith, and is introduced by a reading from Alfred Brendel.

Friday 17th June

17.00  Eröffnung
Grusswort: Ilona Schmiel, Laurenz Lütteken
Schuberts Bein
Alfred Brendel liest Gedichte ausSpiegelbild und schwarzer Spuk

 

Saturday 18th June

09.00  Einführung 
Laurenz Lütteken

09.15  Entsubjektivierung und Verlust der Gegenständlichkeit. Das Groteske bei Gustav Mahler
Federico Celestini

10.00  Raffiniert Animalisches. Musik und Groteske im Kabarett um 1900
Andreas Dorschel

11.15  «toute la grâce des mouvements modernes» oder: ist Saties Parade grotesk?
Inga Mai Groote

12.00  Die vier Verkleidungen des Teufels. Das menschliche Groteske in Stravinskys L'Histoire du Soldat
Andreas Jacob

15.00  Ideal und Groteske in Béla Bartóks Der holzgeschnitzte Prinz
Friedrich Geiger

15.45  Swiss Jodeling Song. Das Groteske in William Waltons Façade
Mark Delaere

17.00  Chaos und Aufruhrpolka. Zeitgeist und musikalische Groteske in Richard Strauss' Ballett Schlagobers
Cord-Friedrich Berghahn

17.45  «Das Kommando der Schutzpolizei verstärkt»Zur Groteske beim frühen Hindemith
Michael Meyer

 

Concept by Laurenz Lütteken in connection with René Karlen und Elmar Weingarten

 

Event

Date
17.06.2016
Time
17:00 Uhr
Location
Kongresshaus (Kammermusiksaal)
Organizer
Festspiele Zürich
Type
Forum
Eintritt frei